Tuesday, 13 May 2014

TOORMAHL

Eile saabus siis lõpuks see aeg kui ma tirisin pööningult alla jõuludeks (või oli see sünnipäevaks) saadud mahlapressi. See oli mind juba pikka aega vaevanud, et mul see on, aga kasutanud pole. Plaan oli ju kõik head vitamiinid mulle kergemal viisil sisse saada. Ükski purgivitamiin ei ole minuga nõus koostööd tegema ja lihtsalt söögist saadud vitamiinides jääb minu puhul kindlasti väheks (mis sest, et ma söön juurikaid ja muidu rohelist iga päev).

Tegin algust ananassi ja õuna mahlaga. Katsetuse mõttes. Rohelisi mahlu soovitatakse juua esimese asjana hommikul, tühja kõhu peale, ja kuna tegu oli juba õhtuga siis otsustasime alustada õunte ja ananassiga. Kogu pere seisis pressi juures kui me 'ON' nupule vajutasime. 
Mahl tuli hea. Pilti taipasin alles siis teha kui klaasid juba tühjad.
Täna hommikul viisin Greta kooli ja tagasitulles alustasin oma esimese 'rohelisega'. Mingit retsepti ma ei järginud. Kasutasin pool pakki spinatit, paar Swiss Chard lehte (eesti keelset nime ei tea, aga näeb välja natuke nagu punapeedi lehed) ning poolteist õuna.
 Tulemus oli selline
Sellet kogusest tuli täpselt kaks väikest klaasi mahla. Maitselt natuke parem kui muru :) Pakkusin teise klaasi Petele, aga kuna ta jõi just teed siis ei tundunud talle selle rohelise segu joomine kuidagi kutsuv. Kuna selliseid mahlu peab jooma kohe peale pressimist siis ei olnud mul mingit mõtet seda mahla talle hiljemaks säästa. Ise ka ei oleks suutnud enam ära juua. Telefon helises ja nii see klaasike kööki seisma jäigi. Hiljem kui ma ta sealt avastasin nägi mahl välja selline
Ilus
Tegelikult olen ma nende mahlade tegemisega natuke segaduses. Lugesin enne, et just sellist puhast mahla juues saab keha kõik vitamiinid kõige paremini ja kiiremini kätte. Et see on viis teha toormahlu. Nädalalõpul sõpradel külas käies tuli mahlade tegemine jutuks ja nemad väitsid, et just smoothid on tervislikumad. Smuutid kasutatakse tervet juurikat või puuvilja ja seega jäävad joogi sisse ka kõik kasulikud kiudained. Nüüd istundki siin ja mõtlen, et pidin ma üldse seda kallist mahlamasinat endale tahtma. Oleks vist kõik vajaliku ka lihtsalt smuutidest kätte saanud…
Kas teil kellegil on mingeid häid toormahla, smuutide retsepte? Selliseid kuhu ei käi sisse sidrunit või apelsiini.

Kui me juba oleme sellise rohelise ja 'murulise' teema juures siis panen siia ka kaks pilti Greta kooli 'põllumaast'. Sel aastal ehitati pooled kastid juurde.
Greta vanuseid sinna minu teada veel tööle ei lasta, aga järgmisel aastal küll. Alates sellest nädalast hakkab koolis elama ka 12 kana. Kahju, et minu laps nende kanade munadest rõõmu tunda ei saa. 



16 comments:

  1. On ju ikka sel mahlal ka pudi sisse jäänud, mis rohelise ollusena pinnale koguneb. Kas mahla pressimise tugevuse astet, sõela suurust vms ei saa reguleerida, et rohkem kiudaineid sisse jääks?
    Igast umbrohtu soovitatakse smuuti sisse panna, nt nõgest, noori naadi- ja võilillelehti. Kombineerida lemmikmahlade ja puuviljadega. Sellerit ja pirni olen kuulnud soovitatavalt, aga ise pole proovinud.
    Minu viimane smuuti koosnes kodusest pirnimahlast, nõgestest, naadist, banaanist ja mangost.

    ReplyDelete
  2. Meil on mahlapress, aga selle puhastamine on nii tüütu, et ei viitsi kasutada. Tsitruselisi teen käsipressiga, seda veel vahel viitsin. Aga minu meelest on ka smuutid lihtsamad ja tervislikumad - pistad kõik blenderisse ja vajutad nuppu :) Selle kannu ja kaane pesemisega ma võin veel tegeleda.

    Roheliste smuutide tegemiseni pole ma ise jõudnud, aga olen aru saanud, et hea maitse jaoks võiks panna segamini rohelist ja puuvilju - küps banaan on mu meelest kohustuslik osaline igas smuutis. Aga jah, see on teooria, praktikas ma olen teinud ainult oma suurimat lemmikut maasika-banaani smuutit :P

    ReplyDelete
  3. See roheline ollus seal peal on pehme vaht :)
    See reguleerimise asi on hea mõte. Masinal on olemas erinevad pead ja ka erinevad numbrid kui 'peenikest' mahla ma tahan. Proovin järgmine kord.
    Samas vaevalt, et ta kasutab ära kõik need jäägid mis hetkel sinna teise anumasse koguneb. Smuutide puhul aga küll. Aga noh, smuutid ongi rohkem selline magus värk. Võib olla ongi parem, et roheline kraam on peenem ja vitamiinid imenduvad kiiremini. Puuvilju söön nagunii koorega, neid ei olegi vaja eraldi smuutitama hakatagi.

    Ma peaks kuskilt nõgeseid minema otsima, võilille lehti võib olla veel leiaks kuskilt :)

    ReplyDelete
  4. Tikker, seda minu masinat on hullult kerge puhastada. See oli ka üks põhjus miks me just selle valisime. No tõesti 3 minutiga on kogu värk puhas :)

    Ma nüüd lugesin veel paari artiklit ja igal pool öeldakse, et juurikaid ei tohiks üldse puuviljadega, väljaarvatud õunaga, segada.
    Näiteks siin on asi ilusti ära seletatud
    http://www.juicingbook.com/juicing_questions_and_answers/why_are_apples_the_only_fruit_you_should_combine_with_vegetables_when_juicing#.U3IdOMZfCZh

    Ma nüüd seda postitust kirjutades ja siin veel mõeldes tulen ikka järeldisele, et ma tegin mahlapressi ostes õige valiku.

    Ma proovin vältida liigse suhkru-fruktoosi tarbimist, seega ma ei vaja magusaid smuutisid. Ma söön iga päev ühe banaani ja sinna otsa veel kas õuna, mustikaid, maasikaid, arbuusi, melonit, viinamarjau mangot. Meil kodus alati vähemalt 4 erinevat puuvilja olemas, kuna ma pean Gretale iga päev midagi kooli kaasa panema (banaani ja õuna panen talle vaid siis kaasa kui meil kodus midagi muud ei ole).

    Seega minu organismile on kõige vajalikum just selline 'jube' roheline vitamiini mahl. Öeldes seda homme proovin teha spinati ja punapeedi mahla :)

    ReplyDelete
  5. mina just sain naistepàevaks endale suure kòògikombaini, kenwoodi oma, et ma ei peaks enamùhe kàega beebit tissitama ja teisega mune mikserdama :)
    Noh ja seal kàib see smuutide masin kùlge, ma ka ei osanud peale banaani, òuna ja peoga sùgavkùlmast mustikaid sinna sisse panna :)
    Peaks vist ka mingeid retsepte otsima.
    Sellest sinu mahlapressist ma ka juba ammu unistan!

    ReplyDelete
  6. http://www.hingepeegel.ee/alternatiivravi/imejook-porgand-peet-oun/
    Selline retsept. Ise proovinud ei ole, aga prooviks kui oleks mahlamasin, :)

    ReplyDelete
  7. Ruudi, selle minu mahlapressiga saab ka pastat teha :)
    Liha ja muid värke ka, aga olen kindle, et minu puhul piirdub asi ainult mahlaga :)

    Biancat, suur tänu lingi eest. Homme teen just seda porgandi-peedi-õunamahla. Mul on kõik vajalikud asjad olemas :)

    ReplyDelete
  8. siit saab ideid: https://www.facebook.com/#!/uskumatudsmuutid?fref=ts

    ReplyDelete
  9. Meie tegime söögisellide projekti raames koolis kuuseokkasmuutit. imehea oli. Meil ongi nüüd värsked kuusekasvud peaks ära proovima.

    Muidu lastega teeme smuutit keefirist kuhu lisame maasikaid vm marju.

    Kahjuks on siinmaal igasugused puuvailjad päris kallid, muidu smuutitaks küll tihedamini :)

    Mul on smuutide retseptiraamat kui soovid võin sealt midagi kribada.

    ReplyDelete
  10. P, tänud lingi eest :)

    Kersti, ma mäletan jah kui sa seda kuuseokkasmuutid jõid :) :)
    Sellise asja jaoks ei ole mul küll julgust. Maitseks veel aga ise küll katsetama ei hakkaks. Peale selle meil ei oleks neid kuuseokkaidki siit kuskilt võtta :)

    Tänan pakkumast, aga ma tegelikult sooviksin rohkem roheliste toormahlade retsepte kui smuutide. Puuvilja smuutidega on lihtne, segad lihtalt erinevaid kokku. Rohelise puhul on maitse mõttes natuke raskem, sest olegem ausad, ega see roheline kraam mahla kujul just eriti nauditav ei ole :)

    ReplyDelete
  11. Ise olen tohutu smuutide fänn aga kodustes tingimustes pole veel nende ideaalsete retseptideni jõudnud. Raamatuostu plaan on aga pole veel selleni jõudnud. Netist ei ole kaa suutnud otsida. Noh, olen aga siis on jälle mõni koostisosa puudu. Mulle jällegi ei meeldi sellised väga paksud smuutid. Ja samas ka mitte puhtad toormahlad (kui, siis ainult puuviljadest)

    Enda lemmikud koostisosad on kindlasti apelsin (magusad), melon, maasikad ja arbuus. Rohelisest spinat, nurmenukk, võilill ja naat!

    Vedeldamiseks üritan kasutada orgaanilist õunamahla, mida saab kõige lihtsamini. Apelsin tapab teinekord maitset. Viinamarja oma pidi kaa hea olema aga seda on raskem leida. Vesi settib liiga kiiresi ja piima ei taha lihtsalt kasutada (kui, siis laktoosivaba)

    Palju tarkusi nende smuutidega :D

    ReplyDelete
  12. Kapsamahla ei soovitaks, see on nii kohutavalt kibe ja maole ebameeldiv. Usun, et igasugu vilju on kõige tervislikum süüa koos viljalihaga.
    Ütled, et Greta koolis võetakse 12 kana, see on ju päris suur kanakari! Kes nende eest pidevalt hoolitsema hakkab? Ja mis munadest saab?

    ReplyDelete
  13. Pagulane, kapsast ei julge jah kasutada. Paljalt mõte ajab juba öökima :) Samas lugesin kuskilt, et Romaine lettuce mahl jälle on väga maitsev ja kasulik. Järgmine kord kui poodi lähen ostan ja proovin järgi.

    Kandest ma rohkem hetkel ei tea kui vaid seda mida ma kooli uudistelehest lugesin. Reedel tulevad uued uudised ehk siis ka mainitakse kanadest. Annan teada kui rohkem tean.
    Mune ma arvan kasutatakse koolis söögitegemisel. Eelmisel aastal kasutati kõik saadud põllusaadused koolilõunas ära. Võib olla ka müüakse kohalikele või koolilastele neid mune ja kogutakse sedasi raha koolile.
    Neil on koolis eraldi inimene, kes põllumaade ja muidu kooli ümbruse eest hoolitseb. Tema hoolitseb ka arvatavasti kanade eest. Tema juures need tibud olidki siiamaani. Aga jah küll ma siis kirjutan kui rohkem teada saan.

    ReplyDelete
  14. Uudiste lehes oli kirjutatud nii:

    The chickens are coming! Well, strictly speaking it’s hens of course, but thanks to the PA we have our chicken run being in- stalled next week, and once that’s all finished and ready, we will have a dozen hens arriving. More news next week!

    :)

    ReplyDelete
  15. Sa otsi mõni toortoiduliste sait või blogi, inglisekeelseid on neid meeletult. Nemad ju mitu korda päevas vuristavad omale neid rohelisi jooke. Aga neil on enamasti siiski smuutid, sest see neile ju tihti ka toidu eest. Mul on üks vintage (ämma nooruspõlvest) mahlapress, aga kogu see jääk, mis hiljem prügikasti läheb, tekitas süümekaid. Seega ma teen ka smuutisid ja vägagi kreatiivselt. Täpselt seda mis kodus on, viskan sisse. Mingi roheline leht läheb alati, spinat, salatid, peedilehed, peaasi, et ei oleks väga kibe. Lisaks seemneid, kas "tavalisemaid" linaseemneid või siis moodsamaid chia või goji seemneid. Suvel tõin eestist kaasa astelpajumarju, panin need siin sügavkülma ja oi kui imehästi sobisid kõikide jookide sisse!
    aga see nüüd küll tõele ei vasta, et mahlast vitamiinid kuidagi paremini imenduksid. Seda küll, et mahla tekib vähe ja vitamiini konsentratsioon võib olla kõrgem. Kuid need tavakasutaja mahlapressid ei ole siiski nii võimsad, et need juurikad päris kuivaks väänaks, sinna jääki jääb kah palju head kraami järgi.

    ReplyDelete
  16. Suusi, jah ma olen internetist neid mahla retsepte vaadanud ja tulemus on hetkel see, et polegi vaja mingit retsepti. Nagu sa isegi ütled siis ma lihtsalt viskan sisse seda rohelist mis kodu on, või eelnevalt teadlikult ostnud olen, lisan ühe õuna ja kogu lugu :)

    Jääke mul palju ei tule kuna teen mahala ainult endale. Magusate mahlade puhul oleks teinu lugu, kuna siis jooks neid ka Pete ja Greta. Sel juhul kasutaksin küll blenderit (plaan on see mingil ajal soetada) aga hetkel ei taha ma magusat ka puuvilja näol meie menüüsse juurde lisada. Greta sööb igapäevaselt kodus puuvilju ning sellele lisaks veel ka iga päev koolis 2 (mõnikord 3) portsu puuvilju juurde nii, et isegi juba palju ühe päeva kohta.

    Hetkel on mulle just tähtsad rohelised mahlad ja mitte smuutid.
    Toormahlad ei ole kasulikumad kui smuutid, aga kuna nad ei sisalda kiudaineid siis nad saavad imenduda otsekohe 'bloodstream' ilma, et organis peaks veel kiudaineid seedima. Smuuti näol on küll kiudained juba erinevalt tervest puuviljast või juurikast purustatud, aga mingi seedimine peab ikka veel toimuma erinevalt mahla juues.

    Ma vaatan seda asja rohkem oma vaatevinklist. Minu puhul on just see probleem, et tänu mu allergiatele ei imendu mu keha vitamiine sel kujul kui normaalse inimeste puhul. Mul küll ei ole seedimisega mingit probleemi, aga vitamiinid lähevad tihti kaduma või siis lihtsalt tänu mu allergiatele ma lihtsalt ei saa neid toidust piisavalt.

    Mul küll ei ole seda vitamiini puudust otseselt kuskilt näha või testitud, aga olen kindel, et klaas rohelist mahla kulub mulle ära.

    PS. Ma just täna mõtlesin, et mul on ju chia seemned täitsa kodus olemas, et peaksin neid ka jooki lisama.

    PS2. Peale seda kui me siin ühes eelmises postituses kikerhernestest rääkisime, lisasin ma neid meie pasta kastmele ja veel ühte toitu. Greta oli nende 'pähklite' üle jube õnnelik. Pete pastat nagunii ei söö seega pääses ja teises toidus ta ei pannud neid isegi tähele, enne kui Greta talle meie saladusest rääkis :)


    ReplyDelete